adelapeclova_aw12_01(1)

PROTI ŠEDI

Adéla Pečlová: “Správně zvolený šperk má kouzlo udělat z outfitu bombu.”

Značka Adéla Pečlová vznikla počátkem léta 2011. Za její tvorbou stojí studentka ČVUT oboru architektura a stavitelství. Toto nám o sobě napsala:

“V každém kusu, který vyrobím, zůstává kus mě”, říká designérka Adéla Pečlová.

Všechny produkty jsou originály, procházejí procesem návrhu a následné realizace jednotlivě.

Kovy jsou ručně opracovávány, díky velikostem některých částí se elektro technika nedá použít. Použité korálky a sklo jsou produktem výhradně českých firem.

“Správně zvolený šperk má kouzlo udělat z outfitu bombu”.

Sama si potrpím na preciznost, nápad a díky tvorbě ve své značce se můžu stále pohybovat vpřed.

Zdroj: http://www.protisedi.cz/article/adela-peclova-spravne-zvoleny-sperk-ma-kouzlo-udelat-z-outfitu-bombu

Adéla Pečlová | BLACK kolekce - náramek černá síťka tenký trojitý 03

YONDRA

Adéla Pečlová o nylonu, špercích a inspiraci

Tvrdí studentka stavitelství a architektury Adéla Pečlová, která své první šperky řezala pilkou na železo a papírové obaly si skládá sama. Vedle studia se už tři roky věnuje tvorbě vlastních kolekcí šperků, které jsme mohli vidět například na Prague Design Weeku nebo na designSUPERMARKETU.

Příběh šperků Adéla Pečlová začal před třemi lety, kdy v Británii objevila zajímavý materiál pro tvorbu vlasových doplňků. Vedle studia pozemního stavitelství a architektury na ČVUT pracovala na zdokonalování své tvorby tak dlouho, až nakonec vzniklo několik kolekcí netradičních šperků. Trubičky z nylonových vláken plněné skleněnými kuličkami se zapínají pomocí neodymových magnetů. Studentce se podařilo navázat spolupráci s obchodem Pinwheels, kde se její šperky prodávají a její nová kolekce míří do Kanady na výstavu českých designérů. Jak se jí podařilo skloubit studium s vlastní tvorbou, která je mimo její studijní obor? Kdo jí pomáhá a čím se inspiruje, prozrazuje v rozhovoru pro CZECHDESIGN.

Kdy jste začala pracovat na tvorbě šperků?
Před třemi lety jsem si v Británii pořídila trubičky z pletených nylonových vláken, které jsem chtěla zpracovat jako jakési ozdoby do vlasů. Nakonec jsem si ale uvědomila, že oproti zahraničí bych v České republice neměla dostatek potenciálních klientů a s prvním návrhem jsem nakonec nebyla spokojená. Hledala jsem nové využití a chtěla se víc přiblížit šperku než bižuterii. První výrobky vznikly v roce 2011 a od té doby pracuji na jejich zdokonalení.

Jak jste se dostala ke šperkům, které jsou součástí poslední kolekce?
Nahradila jsem bižuterní kov běžně dostupný v korálkárnách za hliníkové, ručně zpracované komponenty. Na zapínání jsem použila neodymové magnety. Hledala jsem magnety, které jsou dost silné a jen tak se nerozpojí. Výsledek je čistší a celý výrobek působí sofistikovaněji. Díky magnetům se na sebe mohou jednotlivé kousky šperku navzájem napojovat.  Klasický druh korálků rokajl jsem nahradila skleněnými kuličkami s různou povrchovou úpravou. Sklo jako materiál mám ráda a díky tomu, že v kuličkách nejsou dírky, je šperk ucelenější.

Zdroj: http://yondra.cz/design-interview-adela-peclova-o-nylonu-spercich-a-inspiraci/

adela1 (28 of 30) (1)

DESIGNMAG

Adéla Pečlová tvoří ručně minimalistické šperky

Studentka architektury Adéla Pečlová představuje na aktuálně probíhající designérské přehlídce Prague Design Week 2014, která probíhá do neděle 9. listopadu v Domě U Minuty na Staroměstském náměstí, svou minimalistickou kolekci šperků s netradičními povrchy a pohodlným magnetickým zapínáním.

„Pod značkou Adéla Pečlová tvořím minimalistické šperky. Veškeré použité komponenty jsou ručně zpracovány. V kolekcích se prolíná pokovené sklo a hliník. Zapínání na neodymové magnety je velmi jednoduché a dovoluje jednotlivým kolekcím jejich vzájemné spojování,“ říká Adéla Pečlová

Vyzkoušet šperky a poznat způsob tvorby této značky můžete na  designérské přehlídce Prague Design Week 2014, která potrvá  do 9. listopadu 2014 v  historickém Domě U  Minuty na Staroměstském náměstí 4. Krom prezentace 66 designérů, studií, umělců, módních návrhářů, šperkařů a škol se  můžete těšit také na  Design Kino a  přednášky designerů. Celá přehlídka má za cíl ukázat tvůrčí proces a  kreativitu, jenž se za výsledným designem skrývá.

Text: Ondřej Krynek

Zdroj: http://www.designmag.cz/moda/52158-adela-peclova-tvori-rucne-minimalisticke-sperky.html

ALUpure_T

BY MY ART

„Mám sen, ideály a vnitřní motor. To mě žene dopředu.“

Někdy se Vám stane, že potkáte člověka, který Vám při jediném setkání dá víc než nespočet lidí, kteří se okolo Vás motají celý život. Energie, porozumění, motivace, chtíč jít dál a jak sama říká – hlavně nezabřednout. Přesně toto čiší z mladé šperkařky, o které ještě hodně uslyšíme. Adéla Pečlová

Spoustu malých holek baví navlékat korálky. Byl to i tvůj případ nebo Tě to oslovilo až později?

Korálky a bavlnky, na těch jsem začínala. Neminuly mě ani bižuterní komponenty, výroba čelenek a mnoho dalšího. Myslím, že je důležité prokousat se různými technikami. Je to přirozený vývoj.

Šperk byl vyústěním mé práce. Unifikované zboží z přehlcených obchodů se mi nelíbilo. Hledala jsem jednoduchost, dobré materiály a zpracování. Začala jsem tedy vyrábět to, co se mi nedostávalo.

Brand Adéla Pečlová jsi založila v roce 2011. Jakou cestu jsi za tu dobu ušla? Co by si zmínila jako nejdůležitější mezník za těch pět let?

Vzhledem ke studiu architektury nebylo mnoho času na tvorbu. Začátky byly složité, stálo přede mnou mnoho výzev. Nejvíc práce stojí za rokem 2014 a 2015. První představení značky na Prague Design Weeku a Czech Design Weeku odstartovalo větší povědomí o AP.

Mezníkem je pro mě především ukončení studia architektury na ČVUT.

Jaké druhy a barvy materiálů používáš nejraději? Co Tě inspiruje? Tvoříš lidem šperky přímo na míru?

Sklo. Je to krásný materiál, který má v česku tradici a je základem mého šperku. Používám hliník. Poslední kolekce je z exotických dřevin a recyklovaného skla. Ta mi přirostla k srdci zatím nejvíc.

Kolekce jsou v monochromatických barvách, čistých linkách.

Inspiruje mě architektura, materiály. Vnímám svět kolem sebe a nasávám, co jde. Jsem jako houba. To formuje mé podvědomí a na takovém základě pracuji.

Šperky na míru tvořím, ale nejdu proti svému konceptu. Odvíjí se to od dialogu s klientem.

Tvoříš i pánské šperky?

Šperky neoznačuji nálepkami mužský nebo ženský. Kolekce Wood nebo Imperfect je v provedení černého skla, dřeva a kovu. Pár odvážných, kteří na design weeku šperk zkoušeli už bylo, bohužel Češi na něj nejsou zvyklí. Těším se na svého prvního zákazníka.

Studuješ architekturu. Je tvá tvorba s architekturou nějak spjatá? Chceš se živit architekturou nebo šperky?

Ano, je. Nad šperkem přemýšlím spíš technickým směrem.

Nejsem nijak vyhraněná. Studium na FUA TUL mě posunulo a dalo nový náhled na architekturu. Do letního semestru jsem přijatá na stáž na UMPRUM do ateliéru K.O.V. k Evě Eisler.

Je to pro mě další krok, který mě zformuje.

V jednom z rozhovorů jsem se dočetla, že zapojuješ do výroby i členy rodiny. Je tedy brand Adéla Pečlová tak trochu rodinným brandem?

Rodina byla u začátku. Táta má dílnu, šikovné ruce a přehled o technologiích.

Přišla jsem s nápadem a on se pak snažil pomoci s jeho zhmotněním. Od pilky na železo jsem se přesunula ke strejdovi a jeho soustruhu. Má práce pak byla čistější. Bratranec mi poradil ohledně speciálních lepidel. Pak už bylo na mě, jak s tím naložím a čeho dosáhnu.

Na co jsi za poslední dobu nejvíce pyšná?

Měla jsem radost za přijetí do mezinárodní platformy Not Just a Label. Větší radost přišla, když jsem se dostala na stáž na UMPRUM.

Je nějaké slovo, které tě vystihuje? Jak by ses popsala?

Slovo Nevzdávám se.

Mám sen, ideály a vnitřní motor. To mě žene dopředu.

Co by sis ráda jako designér splnila? Co plánuješ do budoucna?

Chci představit svou tvorbu v zahraničí. Do budoucna plánuji mezioborovou spolupráci s oděvními designéry a fotografy.

zdroj: http://www.bymyart.cz/talent-support/adela-peclova/

21445-alulove-01

CZECHDESIGN

Dělat design bez peněz je možné, ale je to dlouhý náročný proces

Tvrdí studentka stavitelství a architektury Adéla Pečlová, která své první šperky řezala pilkou na železo a papírové obaly si skládá sama. Vedle studia se už tři roky věnuje tvorbě vlastních kolekcí šperků, které jsme mohli vidět například na Prague Design Weeku nebo na designSUPERMARKETU.

Příběh šperků Adély Pečlové začal před třemi lety, kdy v Británii objevila zajímavý materiál pro tvorbu vlasových doplňků. Vedle studia pozemního stavitelství a architektury na ČVUT pracovala na zdokonalování své tvorby tak dlouho, až nakonec vzniklo několik kolekcí netradičních šperků. Trubičky z nylonových vláken plněné skleněnými kuličkami se zapínají pomocí neodymových magnetů. Studentce se podařilo navázat spolupráci s obchodem Pinwheels, kde se její šperky prodávají a její nová kolekce míří do Kanady na výstavu českých designérů. Jak se jí podařilo skloubit studium s vlastní tvorbou, která je mimo její studijní obor? Kdo jí pomáhá a čím se inspiruje, prozrazuje v rozhovoru pro CZECHDESIGN.

Kdy jste začala pracovat na tvorbě šperků?
Před třemi lety jsem si v Británii pořídila trubičky z pletených nylonových vláken, které jsem chtěla zpracovat jako jakési ozdoby do vlasů. Nakonec jsem si ale uvědomila, že oproti zahraničí bych v České republice neměla dostatek potenciálních klientů a s prvním návrhem jsem nakonec nebyla spokojená. Hledala jsem nové využití a chtěla se víc přiblížit šperku než bižuterii. První výrobky vznikly v roce 2011 a od té doby pracuji na jejich zdokonalení.

Jak jste se dostala ke šperkům, které jsou součástí poslední kolekce?
Nahradila jsem bižuterní kov běžně dostupný v korálkárnách za hliníkové, ručně zpracované komponenty. Na zapínání jsem použila neodymové magnety. Hledala jsem magnety, které jsou dost silné a jen tak se nerozpojí. Výsledek je čistší a celý výrobek působí sofistikovaněji. Díky magnetům se na sebe mohou jednotlivé kousky šperku navzájem napojovat.  Klasický druh korálků rokajl jsem nahradila skleněnými kuličkami s různou povrchovou úpravou. Sklo jako materiál mám ráda a díky tomu, že v kuličkách nejsou dírky, je šperk ucelenější.

Jak šperky vyrábíte?
Nemám vlastní dílnu a vzhledem ke studiu architektury na ČVUT jsem velmi zaneprázdněná. Každá moje kolekce je prací na několik měsíců. Během neustálého inovování mých šperků jsem si na spoustu věcí musela přijít sama a učím se za běhu. Na začátku jsem si například hliníkové komponenty řezala pilkou na železo, což teď dělá soustružník a já materiál ještě opracovávám. Materiál sháním většinou přímo ve fabrikách, kam se přijdu podívat, abych vše viděla a mohla komunikovat s ostatními z očí do očí. Myslím si, že mám štěstí na lidi, protože mi většina z nich vyšla vždy vstříc.

Čím se ve své práci inspirujete?
Inspiraci hledám všude kolem sebe. Tvořím z toho, co se mi líbí a s čím jsem schopná pracovat. Chci víc proniknout do technologie a postupů ve šperkařině. Ovlivňuje mě technické zaměření školy, díky čemuž mám trochu jiný pohled na materiály. Baví mě čisté linie a jednoduché zpracování. Myslím si, že čím má být produkt čistší, tím složitější je jeho zpracování.

Kdo vám pomáhá s tvorbou kolekcí?
Tvorbu zastávám sama, krom soustružníka, který mi teď s hliníkem pomáhá. Na propagaci spolupracuji s velkým množstvím lidí. Z fotografů je to skvělá Lucie Fenclová a Tomáš Hejzlar, díky kterým se mi daří komunikovat své šperky dál. Štěstí jsem měla i na velmi šikovnou vizážistku Lindu Chudomelovou, která mi byla nápomocná při všech foceních. Naposledy jsem s ní a Eliškou Vojtkovou pracovala na video. Za instalací a produkcí na výstavách stojí pár mích nejbližších přátel a spolužáků. Velmi mi pomáhá Jakub Kopecký, se kterým komunikuji pře Skype, protože je momentálně ve Slovinsku. Dále spolupracuji s architektou Janou Hořickou, která mi pomáhá s instalacemi a dotahováním věcí do konce. S redesignem loga, se kterým jsem naprosto spokojená, mi pomáhal Zdeněk Vávra z Ateliéru 13. Nejvíc se mnou ale spolupracují moji spolubydlící., protože se z mého pokoje postupně stává díla. Je to tam někdy dost zábavné:-)

Od koho jsou obaly, ve kterých se vaše šperky prodávají?
Chtěla jsem nějaký obal, který se nebude muset stříhat ani lepit a byl by dobře skladovatelný. Neměla jsem to ale s kým probrat a placené poradenství si nemůžu dovolit. Nakonec jsem se inspirovala Jakubem Fafílkem, který mi poradil krabičku z jednoho kusu papíru. Ve Světě papíru jsem si našla gramáž, kterou potřebuji, nechala si nařezat čtverce a část prázdnin jsem věnovala bigováním krabiček. Nakonec se mi podařilo vytvořit takovou krabičku, která je součástí šperku a tvoří spolu ucelený komplet.

Kde si můžeme vaše práce zakoupit?
Moje práce k zaoupení v galerii šperku Září, galerii Hard Decore a v Brněnském Leporelo+. Šperky vyrábím i na zakázku. Velký dík patří obchodu Pinwheels, se kterým spolupracuji už delší dobu, a mé šperky si zde také můžete pořídit.

Text: Jindřich Oukropec

Foto: Tomáš Hejzlar a Lucie Fenclová

Zdroj: http://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/delat-design-bez-penez-je-mozne-ale-je-to-dlouhy-narocny-proces

Simplefall kolekce zlatá 02

STUDENTA

Adéla Pečlová

Studentka ČVUT oboru architektura a stavitelství založila svou šperkařskou značku v létě 2011. Všechny produkty jsou originály, jsou navrhovány a následně zpracovány jednotlivě. Kovy jsou ručně opracovávány. Použité korálky a sklo jsou produktem výhradně českých firem.

O studentech ČVUT se říká, že je zajímají jenom počítače a technické novinky. S uměním a návrhářstvím si je spojuje málokdo. Adéla Pečlová se tak trochu vymyká – před dvěma lety založila svou uměleckou značku, pod kterou vyrábí a prodává šperky. “Češky jsou krásné, jen je třeba je někdy popostrčit,” říká o nás v rozhovoru pro Studentu.

Naučily se už české ženy nosit odvážnější šperky než třeba jenom nenápadné řetízky a prstýnky?

V jisté míře ano, týká se to ale spíš žen/dívek, které se zajímají o módu. Myslím, že stále převládá trend neupozorňovat na sebe.
Navíc se setkávám s názory, že je přeci jednodušší mít ten jeden řetízek nebo prstýnek, který se prý hodí ke všemu. Takovýhle přístup je samozřejmě snazší, přijde mi to ale škoda. Češky jsou přeci krásné, jen je třeba je někdy „popostrčit“.

Studuješ na ČVUT architekturu – jsou tví spolužáci umělečtěji založení, než ti z ostatních fakult, kteří mají nálepku spíš “technokratů”?

Okruh školních přátel, ve kterém se pohybuji, se na svět dívá trochu jinýma očima. Je to ale spíš člověk od člověka. Studenti technických škol mají své umělecké koníčky, jen se na ně mnohdy pohlíží jako na zmíněné “technokraty” nebo “ajťáky…”

Využiješ při tvorbě i nějaké znalosti ze školy?

Bohužel vůbec ne, možná jen jistý druh techničnosti.

Jak vniká tvůj šperk? Z čeho je vyrobený?

Šperky vznikají za pochodu, do slova. Snažím se každodenně skloubit školu a tvorbu. Čerpám z nových trendů a všeho, co mě ovlivňuje. Koncept kolekce utvářím v hlavě většinou delší dobu – jaký použiju materiál, jakou barevnost… Používám především sklo českých firem a hliník. Tělo šperku je z vypletených umělohmotných vláken. Po návrhu přijde samotná výroba, šperky se během ní ještě mnohdy trochu změní.

Na tvých stránkách jsem si všimla, že zapojuješ do výroby i tátu a strejdu, jak se jim líbí tvoje šperky? A bylo těžké je přesvědčit, aby ti pomáhali?

To byste se museli zeptat přímo jich:-) Taťka i strejda jsou manuálně velmi zruční. Takže si myslím, že mi rádi pomůžou vyřešit technické problémy, se kterými si nevím rady. Strejda si vyrobil soustruh, se kterým je výroba rychlejší a především kvalitnější. Je to pro mě velká pomoc, nemusím se už potýkat s pilkou na železo…

Pro koho je tvoje tvorba určená, kdo u tebe nejvíc nakupuje? A máš i nějaké stálé zákaznice?

Pro ženy/slečny, které mají rády módu a designové kousky. Stálý okruh zákaznic nemám, snažím se na něm pracovat. Je skvělé, když se zákaznice vracejí a jsou spokojeny s mou prací.

Vzpomeneš si na svoje první dílo, co to bylo, a máš ho ještě doma?

Ještě než jsem založila značku, pletla jsem kuličky z korálků a dělala z nich náhrdelníky a náramky. Minimálně u známých bych nějaký kousek našla.

Kde si můžou lidi tvoje šperky koupit?

Na stránkách www.adelapeclova.cz je rozcestník, který zákazníky navede.

Plánuješ si jednou otevřít třeba i vlastní obchod? A kde by to mělo být?

Pokud bude možnost, tak moc ráda. Přednostně bych hledala lokaci v Praze, mám tady momentálně největší zázemí pro to, co dělám.

Fotky na tvých stránkách působí čistě profesionálně, jak vznikají a kdo je předvádí – fotíš šperky také na sobě?

Ohledně produktových fotek patří velký dík mému kamarádovi Martinu Pulcovi. Po večerech jsme fotili a Martin po nocích upravoval fotky. Má velmi dobré zázemí pro focení a bez něj bych neměla fotky pro konečný prodej.

Při focení kampaně jsem měla štěstí na skvělý realizační tým. Přípravy byly sice náročné, ale výsledek stojí za to. Poslední kampaň fotila Bárb Drašnarová, vizáž zajistila Lucie Dejmková a o styling se postarala Adéla Mazánková. Jmenované slečny jsou taky blogerky, zajímají se o trendy, spolupráce byla tedy na profesionální úrovni.

Na sobě šperky nefotím, je spousta krásných slečen, které mohu oslovit jako potenciální modelky…

Text: Michaela Raková

Foto: Martin Pulec a Bárb Drašnarová

Zdroj: http://student-art.studenta.cz/sperkarka-adela-peclova-cesky-na-sebe-nechteji-moc-upozornovat/article/1149

17092876_10208699081383129_594744212_o

LIDOVÉ NOVINY

Až po krabičku. Každý šperk projde mýma rukama, říká designérka

Nejraději pracuje s hliníkem, sklem, magnetem a dřevem. Vytváří z nich nejčastěji náhrdelníky a náramky. V současné době dokončuje novou kolekci prstenů. „Veskrze jsou všechny materiály české výroby, polymerová síťka je z kloboučnické továrny ve Velké Británii. Jsem ráda za možnost používání materiálů vyrobených u nás. Je v tom jistý druh hrdosti,“ říká v rozhovoru designérka Adéla Pečlová.

Jste studentkou architektury. Jak moc geometrie a architektonické prvky ovlivňují vaši tvorbu?
Je to práce s prostorem a formou, která mě ovlivňuje nejvíce. Propisuje se do ní symetrie a přemýšlení nad šperkem jako nad drobnou architekturou. Vliv je tedy velký, především pro estetiku tvarů jako je třeba kruh nebo čtverec.

Při výrobě minimalistických šperků využíváte zejména sklo, hliník, magnety, ale i dřevo. Jak vás napadlo pracovat s těmito materiály?
Sklo je pro mě artefaktem, v současné době srdcová záležitost. Objevovala jsem ho během tvorby, chtěla jsem ho použít v jiné formě, než je běžně dostupné. Na severu Čech jsem zase objevila vhodného dodavatele skleněných kuliček, který mi vyšel vstříc v požadavcích na velikost a povrchové úpravy. Hliník je pro změnu výsledkem analytického zhodnocení trhu, hledání ušlechtilého materiálu a mých schopností opracovat kov. Neměla jsem šperkařskou dílnu, nástroje, neznala technologické postupy. Hliník je možné řezat ruční pilkou, brousit a v eloxované úpravě povrch nešpiní, zůstává stabilní. Baví mě svou barvou a strukturou. Je velmi lehký a mohu si ho dovolit používat ve větších rozměrech. Magnetu předcházelo několikaměsíční přemýšlení nad možností vyrobit zapínání, které bude minimalistické, jednoduše se zapne a budu ho schopná vyrobit sama. V současné době lze koupit magnetické zapínání kdekoli. Je na nich ale vidět sériovost výroby a já nechci být další továrnou. Dřevo je pak jasným vývojem od hliníku. Hapticky je velmi příjemné, má krásné barvy, je to tedy další cesta spojená s potřebou estetiky a přiblížení se přírodním materiálům.

Odkud materiály pocházejí?
Veskrze jsou všechny české výroby, polymerová síťka je z kloboučnické továrny ve Velké Británii. Jsem ráda za možnost používání materiálů vyrobených u nás. Je v tom jistý druh hrdosti.

Charakteristickými rysy vašich šperků je minimalismus, variabilita, elegance, což se hezky zračí i v kolekci Imperfect. Proč zrovna tento název?
Skleněné kuličky použité v kolekci byly různě porušené nebo nedokonalé ve svém tvaru. Naštípnuté kuličky se krásně lesknou, paradoxně však není jednoduché je získat. Odchylné prostředí, ve kterém takové kusy vznikají, je sice možné nasimulovat, sklo je ale velmi křehké a ve většině případů se rozlítne na kusy, než by se jen uštípla jeho část.

Projdou šperky vždy jen vašima rukama nebo vám s výrobou někdo pomáhá?Lidovky.cz: Charakteristickými rysy vašich šperků je minimalismus, variabilita, elegance, což se hezky zračí i v kolekci Imperfect. Proč zrovna tento název?
Skleněné kuličky použité v kolekci byly různě porušené nebo nedokonalé ve svém tvaru. Naštípnuté kuličky se krásně lesknou, paradoxně však není jednoduché je získat. Odchylné prostředí, ve kterém takové kusy vznikají, je sice možné nasimulovat, sklo je ale velmi křehké a ve většině případů se rozlítne na kusy, než by se jen uštípla jeho část.

Šperky projdou až po krabičku přes mé ruce. V současné době je však do procesu zapojeno pár externích lidí, kteří mají technologii na zpracování v kvalitě, kterou požaduji. Je velmi těžké najít šikovné lidi, kteří jsou schopní spolupracovat. Mám na ně ale veliké štěstí, což mne moc těší.

Kdo je jejím prvním kritikem? Komu ji ukazujete jako první?Lidovky.cz: Jak dlouho trvá v průměru vytvořit jednu kolekci?
Výroba probíhá v rámci týdnů, záleží na materiálech, které použiji. V případě zpracování kolekce se dřevem to trvalo několik měsíců. Škola a práce mě zaměstnávají natolik, že je pro mě někdy dost náročné skloubit všechny aktivity dohromady.

Často je prvním kritikem mamka nebo přátelé. Je to ale proces „s kůží na trh“, největším hodnotitelem jsou tedy zákazníci.

Většina designérů se shoduje, že je pro ně velkou inspirací vše kolem nich: příroda, lidé, zajímavá místa, cestování. Platí to i u vás? Máte místo, které na vás působí magicky a napadají vás zde nejlepší návrhy?
Mám oči otevřené a vnímám svět kolem sebe. Někdy je to náročné, nechávám se ovlivňovat vnějšími vjemy a bývám přehlcena okolními podněty. Třeba při hledání vzhledu a konečné formy pro prsteny jsem se nedokázala oprostit od práce a probdělou noc jsem využila na skicování a přemýšlení nad technologickým postupem výroby. Nápady se mi v hlavě rodí s materiálem v rukou. Zkouším, co snese, jak nejlépe vynikne. Nezáleží tedy tolik na místě, jako na podnětech.

Nedávno jste si odskočila na stáž do ateliéru K.O.V na VŠUP. Vedla vás Eva Eisler, která patří k významným světovým šperkařům. Jak se vám stáž a spolupráce s Evou Eisler líbila?
Přihlásit se na stáž bylo jedno z nejlepších rozhodnutí, které jsem udělala. Navštěvovala jsem přednášky architektury a umění, trávila čas v dílně pod vedením Andreje, dílenského mistra. Konzultace s Evou Eisler pro mě byly dalším posunem a náhledem do přemýšlení skvělé šperkařky. Někdy to nebylo jednoduché a trochu jsem se v tom vykoupala, přesto nelituji jediného dne. Poznala jsem v ateliéru a na škole výborné lidi, kteří mi pomohli, když jsem byla ve slepé uličce. Za to jsem moc vděčná. Byla to pro mě vlastně dost velká kovbojka. Musela jsem se hodně věcí naučit, abych vůbec byla schopná odevzdat závěrečnou práci.

Konkurence je v České republice veliká. Lze se výrobou šperků v současné době uživit?
Možná jsem idealista, ale myslím si, že to lze. Je ale třeba být hodně šikovný a práci se systematicky věnovat. Nejde jen o samotnou výrobu, ale o tvář značky, marketing, často i o neztrácení naděje a hledání nových přístupů.

Máte v plánu si do budoucna otevřít vlastní show room?
Chybí mi pracovní prostor a místo, kde se mohu setkat se zákazníky, show room je tedy malý sen. Spíš než za vlastní prostor, budu však ráda za sdílený prostor. Myslím, že se pak lépe pracuje a navzájem se v ateliéru ovlivňujete a posouváte.

Osobní kontakt se zákazníky během designovým prodejních akcí je asi tou nejcennější zpětnou vazbou. S jakou nejhezčí reakcí jste se od zákaznice setkala?
Když se zákazníci vracejí, to je nejhezčí zpětná vazba. Je to pro mě indikátor, že to, co dělám, dělám dobře.

Můžeme se v brzké době těšit na novou kolekci?
Mám rozpracovanou kolekci prstenů. Na světě jsou první čtyři prototypy, plánuji je přepracovat do konečné podoby. Kolekce to bude velmi omezená, šperky totiž neodlévám do forem a časově je taková výroba náročná.

Text: Alena Pecháčková

Foto: Tomáš Hejzlar

Zdroj: https://www.lidovky.cz/az-po-krabicku-kazdy-sperk-projde-myma-rukama-rika-designerka-pto-/design.aspx?c=A170113_130439_ln-bydleni_ape